Regeneracja pompy wtryskowej Common Rail. Co warto wiedzieć?

Regeneracja pompy wtryskowej Common Rail. Co warto wiedzieć?

Samochód dawno przestał już być dla Polaków niedostępnym dobrem luksusowym. Obecnie dla wielu rodzin jest standardem i nie wyobrażają sobie one bez  niego codziennego komfortowego funkcjonowania. Każde auto jednak prędzej czy później ulega awarii, dlatego warto posiadać zaufany serwis, który w porę wykryje większość nieprawidłowości. Jedną z usterek, oznaczającą dłuższy pobyt auta u mechanika, może być usterka pompy paliwa.

Problemy z pompą paliwa

Skąd biorą się najczęstsze problemy z pompą paliwa? Zazwyczaj ze złych nawyków tankowania pojazdu. Kierowcy często dopuszczają do tego, aby w zbiornik paliwa był pełen tylko w ¼ objętości, a czasami często jeżdżą wręcz na rezerwie. To bardzo uszkadza pompę, która pracując, zasysa sporo powietrza. Pompy psują się też od różnego rodzaju zabrudzeń (np. rdza z baku paliwa), a są na nie bardzo wrażliwe. Należy koniecznie pamiętać o regularnej wymienianie filtra paliwa na nowy. Kierowcy nie powinni też oszczędzać na jakości paliwa i tankować je tylko na renomowanych stacjach.  Jeśli nasz samochód zaczyna mieć problemy z rozruchem, słabo reaguje na wciskanie gazu, szarpie i przygasa – lepiej udajmy się do mechanika, prawdopodobnie pompa uległa awarii. Wprawne ucho rozpozna uszkodzoną pompę także po jej głośnej pracy.

Jak montuje się pompę?

Zepsutą pompę zazwyczaj poddaje się regeneracji. Montaż pompy wtryskowej rozpoczyna się od prawidłowego ustawienia i zablokowania rozrządu. Następnie dokładnie czyści się lub wymienia na nowe przewody paliwowe zasilające pompę. Zaślepki otworów paliwowych powinny być zdjęte tuż przez podłączeniem elementów. Kolejnym krokiem jest wymiana przewodu wysokiego ciśnienia łączącego pompę CR z szyną wysokiego ciśnienia oraz wymiana filtru paliwa. Nowy filtr napełnia się czystym olejem napędowym — to bardzo ważne. Nieprzefiltrowane paliwo może uszkodzić pompę! Następnie układ wtryskowy napełnia się paliwem (ręcznie lub przy pomocy odpowiedniej funkcji testera diagnostycznego) zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Jeśli pojawi się taka potrzeba, przed uruchomieniem pojazdu należy jeszcze odpowietrzyć układ. Zabronione jest uruchamianie silnika, jeśli wnętrze pompy nie jest wypełnione paliwem.