Awaria rozrusznika i co dalej?
Rozrusznik samochodowy to silnik elektryczny prądu stałego. Jest prostym, nieskomplikowanym urządzeniem, którego zadaniem jest rozruch silnika spalinowego. Współpracując z akumulatorem pobiera od niego energię elektryczną, niezbędną do uruchomienia pojazdu. Jest to nawet od 200 do 600 amperów.
Tak nieskomplikowany, a tak ważny
Gdy uruchamiamy pojazd nie zdajemy sobie sprawy, że tak proste w swojej budowie urządzenie pełni tak ważną rolę. Bez niego nasz samochód nie ruszy z miejsca, a taka sytuacja dla każdego kierowcy to najczarniejszy scenariusz.
Rozrusznik składa się z obudowy, dobrze znanego nam bendkisu, czyli mechanizmu sprzęgającego, wirnika, cewki stojana, szczotkotrzymacza i elektromagnesu.
Jak działa rozrusznik?
Najważniejszym elementem rozrusznika jest jednak silnik elektryczny, który wyposażony jest w sprzęgło jednokierunkowe. Gdy uruchamiamy pojazd, rozrusznik obraca wał korbowy silnika, nadając mu prędkość. To właśnie wtedy energia elektryczna pochodząca z akumulatora zamieniana jest na mechaniczną. Dzięki temu silnik naszego auta może samodzielnie pracować.
Na rynku najczęściej używane są rozruszniki elektryczne, chociaż można spotkać spalinowe i pneumatyczne.
Jakie objawy świadczą o zużyciu rozrusznika?
Gdy mamy problem z autem, należy rozpocząć diagnostykę i znaleźć źródło problemu. Do typowych usterek rozrusznika często nie dochodzi. Natomiast najczęstsze awarie związane są ze zużyciem jego komponentów.
Jest pewna grupa objawów, która może sugerować o problemie z rozrusznikiem. Najważniejszym z nich może być całkowity brak obrotów w czasie uruchamiania pojazdu. Jednak zanim posądzimy rozrusznik o awarię, należy najpierw skontrolować sprawność akumulatora.
Kolejne objawy to głośna praca rozrusznika, hałas z przełącznika magnetycznego, spowolnione obroty czy brak startu silnika podczas obrotu rozrusznika.
Naprawa rozrusznika
Mechanik w warsztacie wykonał diagnostykę i stwierdził, że nastąpiła awaria tej części. Wtedy mamy kilka możliwości. Jak zwykle pierwszą z nich jest zakup nowego rozrusznika. Zapłacimy kilkaset złotych i sprawa będzie rozwiązana.
Druga opcja to zakup rozrusznika regenerowanego. Firma Lauber prowadzi sprzedaż takich części. Dodatkowo jeśli oddacie nam uszkodzony rozrusznik, cena nowego zostanie obniżona. Taka transakcja będzie z pewnością dużo tańsza aniżeli kupno nowej części.
Na nasze produkty udzielamy 25-miesięcznej gwarancji, co jest gwarantem jakości.