Awaria rozrusznika i co dalej?

Awaria rozrusznika i co dalej?

 

Rozrusznik samochodowy to silnik elektryczny prądu stałego. Jest prostym, nieskomplikowanym urządzeniem, którego zadaniem jest rozruch silnika spalinowego. Współpracując z akumulatorem pobiera od niego energię elektryczną, niezbędną do uruchomienia pojazdu. Jest to nawet od 200 do 600 amperów.

 

Tak nieskomplikowany, a tak ważny

Gdy uruchamiamy pojazd nie zdajemy sobie sprawy, że tak proste w swojej budowie urządzenie pełni tak ważną rolę. Bez niego nasz samochód nie ruszy z miejsca, a taka sytuacja dla każdego kierowcy to najczarniejszy scenariusz.

Rozrusznik składa się z obudowy, dobrze znanego nam bendkisu, czyli mechanizmu sprzęgającego, wirnika, cewki stojana, szczotkotrzymacza i elektromagnesu.

Jak działa rozrusznik?

Najważniejszym elementem rozrusznika jest jednak silnik elektryczny, który wyposażony jest w sprzęgło jednokierunkowe. Gdy uruchamiamy pojazd, rozrusznik obraca wał korbowy silnika, nadając mu prędkość. To właśnie wtedy energia elektryczna pochodząca z akumulatora zamieniana jest na mechaniczną. Dzięki temu silnik naszego auta może samodzielnie pracować.

Na rynku najczęściej używane są rozruszniki elektryczne, chociaż można spotkać spalinowe i pneumatyczne.

 

Jakie objawy świadczą o zużyciu rozrusznika?

Gdy mamy problem z autem, należy rozpocząć diagnostykę i znaleźć źródło problemu. Do typowych usterek rozrusznika często nie dochodzi. Natomiast najczęstsze awarie związane są ze zużyciem jego komponentów.

Jest pewna grupa objawów, która może sugerować o problemie z rozrusznikiem. Najważniejszym z nich może być całkowity brak obrotów w czasie uruchamiania pojazdu. Jednak zanim posądzimy rozrusznik o awarię, należy najpierw skontrolować sprawność akumulatora.

Kolejne objawy to głośna praca rozrusznika, hałas z przełącznika magnetycznego, spowolnione obroty czy brak startu silnika podczas obrotu rozrusznika.

 

Naprawa rozrusznika

Mechanik w warsztacie wykonał diagnostykę i stwierdził, że nastąpiła awaria tej części. Wtedy mamy kilka możliwości. Jak zwykle pierwszą z nich jest zakup nowego rozrusznika. Zapłacimy kilkaset złotych i sprawa będzie rozwiązana.

Druga opcja to zakup rozrusznika regenerowanego. Firma Lauber prowadzi sprzedaż takich części. Dodatkowo jeśli oddacie nam uszkodzony rozrusznik, cena nowego zostanie obniżona. Taka transakcja będzie z pewnością dużo tańsza aniżeli kupno nowej części.

Na nasze produkty udzielamy 25-miesięcznej gwarancji, co jest gwarantem jakości.