Jak działa wspomaganie kierownicy w samochodzie?

Jak działa wspomaganie kierownicy w samochodzie?

Układy wspomagania kierownicy znacznie ułatwiają płynne prowadzenie pojazdu. Obecnie można wymienić trzy rodzaje, a więc pneumatyczne, hydrauliczne oraz elektryczne. Pneumatyczne wspomaganie kierownicy jest stosowane jedynie w dużych autach ciężarowych, a także niektórych pojazdach dostawczych. W samochodach osobowych najczęściej stosuje się wspomagania hydrauliczne oraz elektryczne.  Dzięki nim kierowca nie musi używać dużych nakładów siły, aby zmienić tor jazdy.

Jak działa hydrauliczny układ wspomagania?

Głównym elementem układu jest pompa hydrauliczna, która zwykle jest napędzana paskiem klinowym lub wielorowkowym. Wirnik, znajdujący się w jej wnętrzu obraca się na łopatkach. W ten sposób w układzie zostaje wytworzone ciśnienie. Dzięki temu płyn hydrauliczny zostaje wypchnięty do przekładni kierowniczej, umożliwiając sprawne obracanie kierownicy oraz jej automatyczny powrót do położenia na wprost. Natomiast podczas jazdy na wprost płyn okrąża zawory i wraca do pompy.

Pompa pracuje bez przerwy podczas prowadzenia pojazdu, bez względu na to, czy następuje skręt kierownicą, czy też nie. Dlatego to element układu, który najwcześniej się zużywa.  Regeneracja pomp wspomagania kierownicy jest konieczna w sytuacji, gdy pojawia się opór podczas kręcenia kierownicą. Powodem nieprawidłowej pracy układu może być zbyt niskie ciśnienie lub nieszczelność pompy. Po regeneracji pompa jest całkowicie bezpieczna do dalszego użytku i posiada wszystkie cechy nowego komponentu, ponieważ elementy eksploatacyjne są wymieniane w całości. W trosce o komfort i bezpieczeństwo jazdy nie należy zwlekać z regeneracją.

Jak działa elektryczny układ wspomagania?

Układ elektryczny wykorzystuje energię elektryczną pochodzącą z samochodu. Jego głównym elementem jest procesorowy sterownik automatyki, który dostosowuje siłę wspomagania do prędkości, rodzaju nawierzchni oraz siły, z jaką obraca się kierownicę. Elektryczne wspomaganie może zawierać elektrohydrauliczną pompę wspomagania, silnik zamontowany na kolumnie lub silnik zamontowany na przekładni kierowniczej.