Jak działają pompy paliwa w silnikach Diesla?
Pompa paliwa to jeden z najważniejszych elementów układu zasilającego, odpowiedzialna za prawidłowe dostarczanie paliwa. Rozróżniamy kilka rodzajów pomp paliwa, w tym m.in. pompy sekcyjne, pompy hydrauliczne, pompy wtryskowe rzędowe, pompy wtryskowe rotacyjne, a także pompy Common Rail (CR). Obecnie zdecydowanie najczęściej stosowane są układy Common Rail, dlatego też w tym artykule skupimy się przede wszystkim na specyfice ich działania. Podpowiemy też, kiedy może okazać się niezbędna regeneracja pompy wtryskowej.
Zasady działania pompy CR
Systemy Common Rail są obecnie coraz częściej stosowane, gdyż okazują się najefektywniejsze pod wieloma względami. Z jednej strony zapewniają większe możliwości dopasowania dawki paliwa, z drugiej strony pozwalają na spełnienie obowiązujących norm emisji spalin.
Jaka jest specyfika ich działania? Kluczowym elementem jest pompa wysokiego ciśnienie. Tłoczkowa pompa spręża paliwo do wysokiego ciśnienia, a następnie jest ono tłoczone do ciśnieniowego zasobnika połączonego z wtryskiwaczami.
Pompa CR wytwarza bardzo wysokie ciśnienie, które osiąga ok. tysiąca barów. Wtryskiwacze intensywnie pracują, podając mgłę paliwową w ciągu kilku milisekund. To wszystko jednak wymaga wysokiej precyzji, dlatego też systemy Common Rail funkcjonują dzięki zaawansowanej technologii i niezawodnie działających systemów sterowania. Wyposażone są w elektroniczny sterownik, który na bieżąco przelicza niezbędne dawki wtrysku paliwa na cykle, dzieląc je na mniejsze części, aby całość nie została wtryśnięta od razu. To z kolei przekłada się na zdecydowanie wyższą sprawność silnika. Proces spalania przebiega sprawnie i precyzyjnie. Dzięki temu możemy spodziewać się zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery i redukcji hałasu.
Przyczyny awarii pomp CR
Przyczyny awarii pomp CR bardzo często wynikają z błędów eksploatacyjnych, takich jak np. stosowanie niskiej jakości paliwa czy ekstremalne warunki pracy. Awariom ulegają wtryskiwacze i pompy wysokiego ciśnienia. Objawy tych problemów to m.in. nierównomierna praca lub brak mocy silnika. Świadczą one o konieczności naprawy pompy CR. Jednak zakup fabrycznie nowych części to spory wydatek, dlatego doskonałą alternatywą są nasze regenerowane pompy wtryskowe, których trwałość jest porównywalna z podzespołami stosowanymi na pierwszy montaż w pojazdach.