Jak wygląda naprawa zacisków hamulcowych i kiedy jest niezbędna?

Jak wygląda naprawa zacisków hamulcowych i kiedy jest niezbędna?

Zaciski hamulcowe to jeden z najważniejszych elementów układu hamulcowego, który w bezpośredni sposób wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy. Przymocowane są one do zwrotnicy koła i wytwarzana jest w nich energia, niezbędna do wysunięcia tłoczka i dopchnięcia klocków hamulcowych do obu stron tarczy hamulcowej. Zacisk najpierw dociska jeden z klocków, a następnie zaczyna poruszać się w przeciwną stronę i dociskać drugi. W wyniku wytworzonej w ten sposób siły tarcia – nasze auto zatrzymuje się.

 

Kiedy zaciski hamulcowe nie działają poprawnie?

Wiemy już, że prawidłowe funkcjonowanie zacisków hamulcowych ma zasadniczy wpływ na proces hamowania i nasze bezpieczeństwo. Zaciski hamulcowe pracują w trudnych warunkach, narażone są nie tylko na wysokie temperatury i duże przeciążenia, ale również na zanieczyszczenia. Mogą ulec uszkodzeniu w wyniku zniszczenia uszczelek, zatarcia sworzni, pęknięcia samej konstrukcji lub poluzowania śrub w prowadnicach. Usterki zacisków hamulcowych będą skutkować nieprawidłową pracą klocków hamulcowych i tym samym wydłużeniem drogi hamowania. Objawami, świadczącymi o nieprawidłowej pracy zacisków hamulcowych, są:

  • Drganie pedału hamulca w czasie hamowania
  • Draganie koła kierownicy w czasie hamowania
  • Problemy z utrzymaniem kierunku jazdy
  • Ściąganie na jedną ze stron w czasie hamowania
  • Hałas w trakcie hamowania

W takich sytuacjach niezbędna jest naprawa zacisków hamulcowych.

 

Naprawa zacisków hamulcowych

Naprawa zacisków hamulcowych to rozwiązanie dużo bardziej korzystne pod względem ekonomicznym niż wymiana na nową część. Oszczędności mogą w tym przypadku dochodzić nawet do 50%. Regenerację zacisków hamulcowych należy powierzyć doświadczonemu warsztatowi. Proces naprawy rozpoczyna się gruntowym wyczyszczeniem wszystkich elementów. Należy pozbyć się brudu, kurzu, rdzy i innych zanieczyszczeń. Zazwyczaj wykorzystuje się urządzenia do czyszczenia strumieniowego oraz specjalne środki myjące i odrdzewiacze. Następnie należy wymienić zużyte komponenty. Obowiązkowej wymianie podlegają gumowe uszczelnienia, ale zazwyczaj wymienia się także tłoczki, odpowietrzniki oraz sprężyny. Szczególną uwagę należy zwrócić na uszczelki, ponieważ zapobiegają one wydostawaniu się płynu hamulcowego oraz przedostawaniu zanieczyszczeń do całego układu. Czasem należy wymienić także gumowe osłony prowadnic, a jeżeli element ten uległ skorodowaniu – całe prowadnice. Poszczególne elementy zacisków poddaje się procesowi konserwacji, zazwyczaj w wyniku galwanizacji – dzięki temu stają się odporne na trudne warunki atmosferyczne. Na koniec zaciski hamulcowe można pomalować farbą, odporną na wysokie temperatury.