Jak zbudowany jest rozrusznik silnika samochodowego?

Jak zbudowany jest rozrusznik silnika samochodowego?

Rozrusznik to niezbyt skomplikowane urządzenie w aucie, które składa się z silnika elektrycznego oraz zębatki. Jednak jego rola jest bardzo istotna, ponieważ służy do rozruchu silnika i dzięki jego działaniu nasz samochód zaczyna jechać. Dlatego warto dowiedzieć się więcej na temat jego budowy i zasad działania.

Budowa rozrusznika samochodowego

Szczegóły budowy rozruszników samochodowych mogą być różne, ponieważ te urządzenia są stale unowocześniane, ale w każdym z nich możemy wyróżnić poniższe elementy, które są takie same:

  • niewielki silnik elektryczny, który wyposażony został w jednokierunkowe sprzęgło mające za zadanie napędzanie zębatki;
  • elektromagnes załączający;
  • głowica z łożyskiem i mechanizmem sprzęgającym;
  • obudowa całego mechanizmu.

Działanie rozrusznika

Zadanie rozrusznika jest bardzo istotne, ponieważ bez niego nie zacznie pracować żaden silnik spalinowy, a co za tym idzie, nie będzie można uruchomić auta. Rozrusznik samochodowy zaczyna działać dzięki energii elektrycznej doprowadzanej z akumulatora, która następnie w samym silniku zamieniana jest na pracę mechaniczną. W rozruszniku znajduje się niewielka zębatka, która łączy się z wieńcem zębatym znajdującym się na kole zamachowym głównego silnika samochodu. Dzięki swojej dużej mocy rozrusznik obraca kilkanaście razy wałami korbowymi i w ten sposób silnik spalinowy może zacząć działać.

Aby rozrusznik zaczął działać, niezbędny jest również elektromagnes, który sprzęga ze sobą koło zębate i wieniec. Następuje to dokładnie w tym momencie, w którym przekręcamy kluczyk w stacyjce i uruchamiamy auto. Wtedy możliwa staje się dostawa prądu z akumulatora do silnika będącego częścią rozrusznika, a następnie przekazanie energii do silnika spalinowego.

Warto zdawać sobie sprawę, że rozrusznik działa pod wielkim obciążeniem, ponieważ musi uruchomić w krótkim czasie silnik dużo większy od siebie. Dlatego należy o niego odpowiednio dbać i unikać przede wszystkim wielokrotnego rozpędzania samochodu w krótkim czasie, ponieważ może to spowodować szybsze zużycie się rozrusznika i jego nieprawidłowe działanie.