Najczęstsze usterki przekładni kierowniczej
Przekładnia kierownicza (zwana również maglownicą) to istotny komponent układu kierowniczego. Stanowi część mechanizmu odpowiadającego za przenoszenie ruchu obrotowego koła kierownicy na zwrotnicę. Dzięki temu koła skręcają, więc możemy zmieniać kierunek jazdy samochodem. Obecnie w pojazdach pojawia się kilka typów przekładni zębatkowych: przekładnie manualne do układów bez wspomagania, przekładnie ze wspomaganiem hydraulicznym, przekładnie z zabudowanym pełnym układem wspomagania elektrycznego.
Przekładnie kierownicze odpowiadają nie tylko za możliwość wykonywania skrętów pojazdem, ale również w znacznym stopniu wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Jak każdy inny element w samochodzie, narażone są na różnorodne usterki. Przyczyn uszkodzenia przekładni może być wiele, co wynika przede wszystkim z faktu, że elementy ten jest bardzo intensywnie eksploatowany. W tym artykule przedstawimy najczęściej występujące awarie i podpowiemy, co należy zrobić w przypadku ich wystąpienia.
Poznaj typowe usterki przekładni kierowniczej
- Wycieki oleju z układu. To stosunkowo często występujący problem, najczęściej wycieki ujawniają się w okresie jesienno-zimowym, kiedy drogi są posypywane solą. Sól może przedostawać się do wnętrza układu, bardzo szybko prowadząc do korozji zębatki. Najbardziej groźna jest korozja w okolicach występujących elementów uszczelniających. Kiedy dochodzi do niszczenia uszczelnień, mogą pojawiać się charakterystyczne wycieki. Taka nieszczelność w większości przypadków wymaga wymiany lub wykonanie profesjonalnej regeneracji przekładni kierowniczej.
- Spadek siły wspomagania. Ten problem ma bezpośredni związek ze zużyciem pompy hydraulicznej pod wpływem intensywnej, wieloletniej eksploatacji. Inną przyczyną może być zużycie oleju. Bardzo często wystarczające okazuje się przepłukanie układu i wymiana oleju na nowy. Jeśli usterka jest poważniejsza, wskazana może być wymiana na nową pompę.
- Różnorodne uszkodzenia mechaniczne. W przypadku przekładni kierowniczej może być ich całkiem sporo. Do typowych uszkodzeń zaliczamy m.in. niesprawny zawór rozdzielający olej, wytarcie tulei prowadzącej listwę przekładni, wyszczerbienie zębów na listwie czy niedrożne kanały przekładni zazwyczaj wymagają wymiany całego elementu.