Najważniejsze parametry kontroli technicznej półosi napędowej
Półosie napędowe to jedne z najważniejszych elementów układu napędowego w samochodach. Odpowiadają za przekazywanie momentu obrotowego, wytworzonego przez silnik, ze skrzyni biegów na koła. Półoś napędowa to część, która może sprawnie działać przez cały okres użytkowania samochodu, jednak czasami wymaga wymiany.
Elementem półosi, który najczęściej ulega zużyciu lub uszkodzeniu, są przeguby. Te znajdują się na obu końcach wałka. W samochodach z napędem na przód można znaleźć przegub wewnętrzny – od strony skrzyni biegów oraz zewnętrzny – przy piaście koła. Zdecydowanie najczęściej psują się przeguby zewnętrzne.
Doświadczony mechanik powinien w pierwszej kolejności sprawdzić, czy elementy półosi napędowej nie są po prostu zanieczyszczone. Choć przeguby z zasady są osłonięte gumą, ta pod wpływem zużycia lub warunków atmosferycznych może ulec uszkodzeniu. Zły stan gum i brud może spowodować usterkę półosi nawet po przejechaniu kilku kilometrów. Podczas kontroli półosi należy również zwrócić uwagę na obecność luzów pomiędzy poszczególnymi jej częściami.
Objawy uszkodzonej półosi napędowej
Podczas codziennej jazdy warto zwracać uwagę na wszelkie oznaki, że uszkodzeniu uległy właśnie półosie. Regeneracja lub wymiana mogą okazać się wtedy konieczne. Objawy usterki są dość charakterystyczne, nietrudno je zauważyć.
Najważniejszym sygnałem ostrzegawczym jest stukanie, które dochodzi z okolic przedniego zawieszenia. Może występować podczas ruszania, ale również w czasie przyspieszania, szczególnie na skręconych kołach. Najczęściej są to objawy wspomnianych luzów pomiędzy elementami półosi napędowej.
Kierowca samochodu powinien również zwracać uwagę na wibracje w obrębie kierownicy, a czasem całego nadwozia. Może to być objaw zużycia przegubu wewnętrznego lub zewnętrznego. Aby zapobiec uszkodzeniom półosi napędowej, warto unikać dynamicznego, gwałtownego ruszania na skręconych kołach lub skręcania z towarzyszącą, wysoką mocą silnika. Okazuje się także, że jazda po mieście może znacznie przyspieszać zużywanie się przegubów półosi.