Czym serce dla człowieka, tym pompa wtryskowa dla silnika spalinowego. Odpowiednia praca obu „organów” zależy od ilości i ciśnienia podawanych płynów. I jak problemy kardiologiczne niekorzystnie wpływają na stan pacjenta, tak uszkodzona pompa wtryskowa niekorzystnie wpływa na pracę silnika.
Objawy
Problemy z uruchomieniem silnika, nierówna praca, zwiększony hałas jednostki lub duże zużycie paliwa to znak, że pompa paliwowa jest w złym stanie. Także wycieki paliwa z pompy wskazują na jej słabą kondycję.
Diagnostyka
Samodzielna diagnoza nie wchodzi w grę. Ustalenie przyczyn i ocena stanu pompy to zadanie dla doświadczonego serwisanta. Czasami konieczny jest demontaż podzespołu i jego wnikliwa analiza, np. pod mikroskopem. Ponadto konieczne jest przebadanie całego układu paliwowego, aby wykluczyć lub usunąć przyczynę – nie chcielibyśmy przecież, aby za chwilę wracać do warsztatu z tym samym problemem.
Często przyczyną awarii są paliwo gorszej jakości, wyeksploatowanie czy zanieczyszczenia z baku.
Naprawa
W warsztacie najczęściej dokonuje się kompleksowego wyczyszczenia pompy wtryskowej oraz jej elementów składowych. Następnie wymieniane są uszkodzone części i zakładane nowe uszczelki. Sprawdzane są także jej parametry na urządzeniach diagnostycznych. Po ponownym zamontowaniu w samochodzie przeprowadza się test w warunkach drogowych.
Regeneracja
To zabieg bardzo korzystny kosztowo dla klienta. Zregenerowana pompa może służyć bardzo długo i to z zachowaniem pełni sprawności. A jej cena jest znacznie niższa niż fabrycznego zamiennika.
Można też nabyć na rynku pompę nową, ale tu musimy liczyć się ze sporym wydatkiem. Istnieje także możliwość kupna pompy używanej, jednak w takich przypadkach nie zawsze można potwierdzić jej faktyczny stan.
Dlatego o wiele lepiej jest oddać posiadaną pompę do wyspecjalizowanej firmy, która potrafi nie tylko ją naprawić, ale i wystawić dokumenty poświadczające jej sprawność.
Co z silnikami zasilanymi common rail?
W silnikach wysokoprężnych z common rail nawet w codziennej i prawidłowej eksploatacji można uszkodzić pompę – wystarczy paliwo niskiej jakości. Na szczęście tego typu pompy nadają się do regeneracji wykonywanej przez profesjonalne firmy.
Nie można jednak zwlekać – naprawę należy wykonać jak najszybciej. Polega ona na demontażu, ocenie, czyszczeniu, wymianie uszkodzonych elementów. Następnie przeprowadzane są testy sprawnościowe na zautomatyzowanym urządzeniu i ponowny montaż elementów w samochodzie. Profesjonalnie wykonana regeneracja przywraca pełną sprawność silnika.
Potrzebujesz pompę common rail? Zapraszamy do naszej firmy Lauber. Więcej na www.lauber.pl