Przekładnie kierownicze – najważniejsze kwestie

Przekładnie kierownicze – przypominamy najważniejsze kwestie

Trudno sobie wyobrazić samochód bez przekładni kierowniczej. Układ kierowniczy nie tylko odpowiada za zmianę kierunku jazdy, ale i za bezpieczeństwo jazdy. Nic dziwnego, że awarie w tym obszarze uważa się za groźne i wymagające szybkiej interwencji mechanika.

Jedną z popularniejszych usterek są uszkodzenia przekładni kierowniczej, zwanej maglownicą. Jak działa i jakim awariom ulega maglownica? Jak najlepiej naprawić maglownicę?

 

Budowa i działanie maglownicy

Dużo o zasadach działania przekładni kierowniczej mówi jej potoczna nazwa – maglownica. W typowym maglu prasowanie tkanin odbywa się poprzez walcowanie ich na rozgrzanych bębnach. Materiał podaje się z jednej strony maglownicy, a odbiera z drugiej. Ruch obrotowy tkaniny podanej do magla zamienia się w ruch liniowy. Niezwykle podobnie działa przekładnia kierownicza, ale w przeciwnym kierunku. Ruch obrotowy koła kierowniczego zamieniany jest w ruch liniowy zębnika poruszającego drążkami kierowniczymi, a te kołami na boki.

 

Awarie przekładni kierowniczych

Uszkodzenia maglownicy najczęściej wynikają ze złych dróg i nieodpowiedniego sposobu użytkowania  pojazdu. Częste skręcanie kołami w miejscu, najeżdżanie na wysokie krawężniki – to główne grzechy kierowców. Najczęstsze awarie to wycieki z układu kierowniczego, większe opory przy skręcaniu kołami lub zbyt duże luzy na kierownicy, zwiększony hałas układu kierowniczego. W skrajnych przypadkach dochodzi do zablokowania koła kierowniczego.

 

Jak najlepiej naprawić przekładnię kierowniczą?

Gdy usterka jest poważna i maglownica nadaje się do wymiany, warto pomyśleć o regeneracji. To metoda o wielu zaletach. Przede wszystkim przemawia atrakcyjna cena. Regeneracja to koszt kilkuset złotych, a nowa maglownica zaczyna się od niemal 2 tys. zł, ale bywa, że nawet 8-9 tys. zł.

Czas oczekiwania na zregenerowaną maglownicę jest krótki. Nie ma też problemów surowcowych, jakie często gnębią rynek części nowych. Poza tym na topie jest bycie „eko”, a regeneracja jest bardzo przyjazna dla środowiska naturalnego – redukuje powstawanie odpadów do minimum i potrzebuje mniej surowców czy energii.

Inną opcją jest kupno maglownicy po regeneracji fabrycznej. To zdecydowanie najlepsza opcja, gwarantująca niezawodną pracę tego podzespołu.

 

Szukasz części po regeneracji? Sprawdź na www.laubner.pl