Usterki zacisków hamulcowych – kiedy warto regenerować?
Hamulce mają bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Jednym z podstawowych elementów układu hamulcowego są zaciski, występujące na przedniej i tylnej osi. Ze względu na specyfikę swojego działania narażone są na intensywną pracę w dość trudnych warunkach. Czynniki, takie jak np. wysokie temperatury, duże obciążenia oraz różnorodne zanieczyszczenia, mogą mieć wpływ na ich szybkie zużycie. Dlatego bardzo ważne jest, aby stale kontrolować stan hamulców w pojeździe, mając na uwadze również zaciski hamulcowe.
Najczęstsze problemy z zaciskami hamulcowymi
Zaciski hamulcowe najczęściej zużywają się stosunkowo powoli, dlatego też nie zawsze jesteśmy w stanie od razu zidentyfikować ewentualne usterki. Właściciele pojazdów zwykle są nieświadomi zaistnienia pierwszych objawów, takich jak uszkodzenie gumowych elementów uszczelniających z powodu wysokiego tarcia czy przedostających się nieczystości. Kiedy dojdzie do uszkodzenia drugiej uszczelki, bardzo szybko może pojawić się korozja tłoczka. To z kolei skutkuje jego ciężką pracę. Pierwszym zauważalnym symptomem jest specyficzny zapach wydobywający się z koła z uszkodzonym zaciskiem. Na tym etapie kierowca powinien zainteresować się stanem hamulców. Jeśli nie podejmie stosownych kroków naprawczych, może dojść do całkowitego zablokowania zacisku.
W takich przypadkach niezbędna jest regeneracja zacisku lub wymiana. Większość właścicieli decyduje się na regenerację, ponieważ nowe zaciski dostępne są w dość wysokich cenach.
Na czym polega regeneracja zacisku?
Regeneracja zacisku zależy przede wszystkim od stopnia zużycia tego elementu. Najczęściej pojawiają się na nim wyłącznie powierzchowne objawy korozji, które skutecznie można usunąć poprzez przeszlifowanie powierzchni. W ten sposób można przywrócić zaciskowi jego dawną sprawność. Jeśli jednak rdza poczyniła więcej zniszczeń, konieczne może być kupno zestawu z nowym tłoczkiem.
Korozja może objąć również prowadnicę. Najczęściej dochodzi do tego w wyniku pęknięcia gumowych osłon. Wówczas następuje zwiększenie tarcia w prowadnicy, co skutkuje nieprawidłowościami w pracy zacisku.
Jeśli po wystąpieniu pierwszych objawów zareagujemy wcześnie, regeneracja może ograniczyć się do przeczyszczenia prowadnic i zamontowania nowych uszczelek. Gdy zbyt późno oddamy zaciski do naprawy, może dojść do trwałych uszkodzeń, np. zakleszczenia prowadnicy w jarzmie zacisku. Wówczas jedynym rozwiązaniem będzie zakup nowego lub używanego zacisku w dobrym stanie.