Uszkodzona maglownica – po czym poznać?

Jednym z podzespołów samochodu, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy jest maglownica (przekładnia kierownicza). Czym jest i jak rozpoznać jej uszkodzenie?

 

Nazwa maglownica nie jest przypadkowa. Podobnie jak w typowym maglu, w którym prasowana tkanina przesuwana jest przez walec z jednej strony w drugą, tak pod wpływem obrotu wału kierowniczego przesuwa się stykająca się z nim listwa zębata, połączona z kolei z drążkami kierowniczymi, a te skręcają kołami – w lewo lub w prawo.

 

Źródła i objawy awarii maglownicy

Uszkodzenia najczęściej pochodzą od dróg i sposobu eksploatacji pojazdu. Nawierzchnie nieodpowiedniej jakości, częste skręcanie kołami w miejscu, najeżdżanie na wysokie krawężniki, błędnie dobrane felgi i opony – to główni sprawcy awarii przekładni kierowniczej.

Objawami awarii są wycieki z układu kierowniczego, większe opory przy skręcaniu kołami – lub duże luzy na kierownicy, zwiększony hałas z układu kierowniczego, a nawet zablokowanie kierownicy. Większość tych zjawisk pojawia się stopniowo i przez to łatwo je zbagatelizować lub nie zauważyć. Ale w większości przypadków można w porę zadziałać i zapobiec większym uszkodzeniom.

Wiele maglownic stosowanych w samochodach osiąga żywotność 10 lat lub 200 000 kilometrów przebiegu, ale nie ma reguły – liczy się trwałość danego modelu i jego poprawna eksploatacja. Życie tego podzespołu można przedłużyć za pomocą regeneracji.

 

Jak wygląda regeneracja?

Naturalne zużycie maglownicy można odwrócić poprzez regenerację. Jedynie elementy trwale zniszczone wymagają całkowitej wymiany. Tylko profesjonalnie wykonana regeneracja zapewnia wieloletnią eksploatację pojazdu. Najlepsze placówki specjalizujące się w tej dziedzinie proces przywrócenia maglownicy do sprawności rozpoczynają od demontażu podzespołu, następnie dokonują czyszczenia poszczególnych części i wymianie uszkodzonych elementów na nowe. Po ponownym zmontowaniu przekładni następuje kluczowy proces – profesjonalny test.

 

Ile to kosztuje?

W zależności od rodzaju maglownicy regeneracja zajmuje 2-3 dni, a cena waha się w kwocie 400-800 złotych. Z kolei za przekładnię po regeneracji fabrycznej zapłacimy 800-1000 tys. zł, ale tu zdecydowanie

jakość produktu jest 100-procentowa. Oczywiście, cena ta nie zawiera kosztów montażu.

Nowa maglownica to duży wydatek, bywa, że nawet dochodzi do 10 tys. złotych. Jak łatwo policzyć, w większości przypadków, regeneracja przekładni z ponownym montażem jest najatrakcyjniejszą opcją. Warto jednak korzystać jedynie z profesjonalnych punktów specjalizujących się w tej dziedzinie. Od niskiej ceny ważniejsze jest nasze bezpieczeństwo na drodze.

 

Chcesz kupić zregenerowaną przekładnię? Zapraszamy do nas. Więcej na www.labuer.