Nasze bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest sprawny układ hamulcowy pozwalający zatrzymać pojazd przed przeszkodą w odpowiednim momencie.
Od kiedy stosuje się zaciski hamulcowe?
Doskonale znany wszystkim tarczowy układ hamulcowy stosowany jest już od ponad 100 lat. W 1902 r. został opatentowany przez firmę Lanchester Motor Company, która opracowała system podobny do stosowanego dzisiaj.
W 1955 r. zaprezentowano pierwsze seryjne auto, w którym zastosowano przedni zacisk hamulcowy oraz tarcze. Był to Citroen DS. Niespełna kilka lat później świat zobaczył Mercedesa SE, którego wyposażono zarówno w przednie, jak i tylne zaciski hamulcowe.
Jak działają zaciski hamulcowe?
Zaciski hamulcowe są stosowne w układzie hamulców tarczowych. Wyróżniamy ponadto hamulce bębnowe, ale tarczowe charakteryzują się o wiele lepszą skutecznością hamowania. Jest to spowodowane lepszym chłodzeniem mającym duże znaczenie w układzie hamulcowym.
Tarcza hamulcowa przymocowana jest do piasty i obraca się razem z kołem. Rolą zacisków hamulcowych jest dociskanie klocków do tarczy. Wciskając pedał hamulca następuje wysuwanie się tłoczka i zaczyna się tarcie, powodujące zamianę energii kinetycznej w cieplną. Pojazd wtedy hamuje.
Uszkodzony zacisk hamulcowy
Wszelkie awarie występujące w pojazdach mają swoje następstwa. Jedne mniejsze, inne większe. Układ hamulcowy należy do spraw najważniejszych. Jeśli będzie niesprawny, nie zahamujemy na czas, a to może mieć wpływ na nasze życie. Regularny przegląd ma tu kolosalne znaczenie i to bez względu na to, jak daleko i jak często jeździmy swoim autem.
Zacisk hamulcowy to taka część, która funkcjonuje w trudnych warunkach. Proces hamowania powoduje nagrzewanie się układu, w tym właśnie zacisków. Dodatkowo wpływ mają na to różnego typu zanieczyszczenia. To wszystko może doprowadzić do wycieku płynu hamulcowego, przegrzania zacisków, uszkodzenia gumowych elementów w zacisku lub innych nieprawidłowości w prowadzeniu auta, takich jak wyczuwalne drgania kierownicy czy pedału hamulca. Ponadto następować może przyspieszone zużywanie się klocków hamulcowych.
Regeneracja zacisków hamulcowych
Gdy zacisk hamulcowy przestał funkcjonować, istnieje możliwość jego regeneracji. Aby część ta mogła prawidłowo działać przez kolejne lata, należy skorzystać z regeneracji fabrycznej. Tu nie ma wyboru. Musimy mieć pewność, że hamulce będą sprawne w każdych warunkach drogowych. Nie można stosować półśrodków.
Zdecydowanie zalecamy regenerację fabryczną. Ta metoda to wysoka dbałość o szczegóły na każdym etapie procesu regeneracji. W zaciskach wymieniane są tłoczki, uszczelnienia, odpowietrzniki oraz sprężyny, czyli elementy mające wpływ na sprawność układu hamulcowego.