Zadbaj o układ hamulcowy – dużo zależy od Ciebie!
Stan hamulców statystyczny Kowalski sprawdza trzy razy w roku – w czasie badania technicznego pojazdu (przeglądu) i w trakcie dwóch zmian opon sezonowych. Jednak, gdy jeździ na ogumieniu wielosezonowym, tylko diagnosta może go ostrzec o zużyciu klocków i tarcz hamulcowych. A co wtedy, gdy awaria lub wypadek będący jej skutkiem nastąpi wcześniej? W wielu przypadkach można temu zapobiec.
Po pierwsze: bezpieczeństwo!
Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć jak ważny jest sprawny układ hamulcowy samochodu. Bez niego nawet najlepsze warunki drogowe nie zatrzymają rozpędzonego pojazdu.
Nieprawidłowo pracujące hamulce mogą spowodować, że w czasie hamowania kierowca może stracić panowanie nad pojazdem. Może dojść również do samoistnego stoczenia się na pochyłości lub w niektórych przypadkach może nastąpić częściowe lub całkowite zablokowanie kół. Każda z tych sytuacji generuje niebezpieczeństwo powodujące ogromne straty – w tym czyjegoś zdrowia lub życia.
Jak dbać o hamulce – płyn hamulcowy
Układ hamulcowy to także instalacja dostarczająca płyn hamulcowy, który powinien być w dobrym stanie, w dostatecznej ilości i nie powinien wyciekać. Wykryte ubytki należy nie tylko szybko uzupełnić, ale i zdiagnozować źródło ich powstawania.
Płyn hamulcowy chłonie wilgoć w układzie hamulcowym i z czasem traci swoje właściwości. Dlatego powinno się go wymieniać co dwa lata. Jeżeli w trakcie badania jakości tej cieczy temperatura wrzenia wyniesie 180 °C lub mniej, koniecznie trzeba go wymienić na nowy.
Jak dbać o hamulce – tarcze i klocki
Najważniejszą metodą kontroli stanu tarcz hamulcowych jest sprawdzenie u mechanika grubości okładziny. Jeśli jest mniejsza niż 3 mm koniecznie należy je wymienić. Warto zwrócić uwagę także na „bicia” w czasie hamowania – odczuwalne na kierownicy lub słyszalne w okolicach kół. Może to świadczyć o zniekształceniu powierzchni ciernej.
Zdarza się, że klocki i tarcze nierówno się zużywają, dlatego zawsze wymieniamy je na obu piastach tej samej osi. Warto zwracać uwagę także na stan szczęk hamulcowych.
Zaciski hamulcowe po regeneracji
Zlecona przez mechanika wymiana elementów układu hamulcowego może mocno uderzyć po kieszeni. Dlatego pewnym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy jest zastosowanie regenerowanych zacisków hamulcowych.
Pochodzące z certyfikowanych źródeł elementy są równie dobre jak nowe, a przy tym sporo tańsze. Ale co najważniejsze: tak samo pozwalają bezpiecznie zatrzymać pojazd.
Chcesz kupić regenerowane zaciski hamulcowe z 2-letnią gwarancją? Zapraszamy do firmy Lauber.