Jak mróz może uszkodzić auto?
Zima nie lubi samochodów – z wzajemnością. Nic więc dziwnego, że do wielu usterek dochodzi, gdy jest mokro i zimno, a zwłaszcza są temperatury poniżej zera. Co mróz może zniszczyć w aucie? Jak temu zapobiec?
Chociaż każdy samochód jest przystosowany do użytkowania zimą, to ma szereg elementów, w których może dojść do awarii w tej części roku. Z reguły są to drobne usterki, ale potrafiące mocno zirytować, a nawet zepsuć dzień. Oto lista kilku z nich.
Zamarznięte drzwi
Mróz może zablokować zamki w drzwiach. Rygle są wrażliwe na wodę, która po zamarznięciu zwiększa swą objętość z dużą siłą. Powstający lód może uszkodzić sprężynki lub ograniczyć ich ruch niezbędny do otwarcia zamka. Jak temu zapobiec?
Warto ograniczyć mycie wodą w okolicach klamek i zastosować specjalne preparaty penetrujące mechanizm i usuwające wodę. Przymarzające uszczelki drzwi dobrze jest potraktować specjalnym silikonem zapobiegającym zamarzaniu wody w gumie.
Uszkodzenia elektroniki pokładowej
Elektronika samochodowa nie lubi wody, z reguły jest więc instalowana nad podłogą pojazdu, ale tam z kolei dociera para wodna. Z dywaników, butów, odzieży itp. Aby tego uniknąć koniecznie trzeba wietrzyć i suszyć wnętrze. Zamarznięta para niszczy wyświetlacze, których w samochodach jest coraz więcej. Problemowi zaradzić może także wymiana filtrów kabinowych.
Zniszczenia w układzie podawania spryskiwaczy
Gdy zapomnimy wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy, jego letnia odmiana może zamarznąć w układzie. Plastikowe lub gumowe rurki mogą wówczas pęknąć rozsadzone lodem. Dlatego warto już jesienią dolewać płyn zimowy do zbiorniczka, aby wymieszał się z letnim. W ten sposób będziemy gotowi na pierwsze, niskie temperatury bez potrzeby spuszczania zawartości. Jak zużyjemy nasz miks, stosujmy już tylko płyn zimowy.
Zatkane filtry
Mróz może wytrącić z paliwa, oleju lub powietrza składniki utrudniające przepływ medium. Lód, parafina i osady mogą stworzyć barierę utrudniającą uruchomienie silnika. Jedyną radą jest wymiana filtrów. Odmrożenie ich jest krótkotrwałym rozwiązaniem. Lód mógł uszkodzić delikatne powłoki filtrów, przez co paliwo, olej lub powietrze mogą przemieszczać się bez oczyszczenia. A to droga do katastrofy.
Kłopoty z układem elektrycznym
Lód może powodować zwarcie w układzie elektrycznym, ponieważ tak jak woda przewodzi prąd elektryczny. Gdy znajdzie się w niewłaściwym miejscu może powodować także rozładowanie akumulatora. Regularne straty energii z baterii pokładowej, to także efekt mrozu – zaśniedziałe klemy i styki często pobierają zbyt dużo prądu. Wody i lodu nie lubią także cewki zapłonowe oraz alternatory. Warto zwracać uwagę na problemy przy uruchamiania silnika i szybko reagować.
Zamarzające hamulce
Zaciąganie hamulca ręcznego zimą nie jest zalecane. Może to spowodować przymarznięcie okładzin szczęk do tarcz lub bębna. Nawet po opuszczeniu lewarka obie powierzchnie cierne mogą być nadal połączone. Gdy mocno przymarzły od razu to poczujemy, ale mogą też przymarznąć częściowo, np. w jednym kole. Chwila nieuwagi może nas kosztować zerwaniem linki hamulca ręcznego.
Uszkodzenia elementów zawieszenia
Amortyzatory z czasem tracą swoje właściwości, a wtedy mogą pojawić się problemy, zwłaszcza w temperaturach poniżej zera. Stuki przy pokonywaniu nierówności, odrywanie się kół od nawierzchni przy hamowaniu – to znak, że czas na ich wymianę. Mróz powoduje także pękanie sprężyn w układzie zawieszenia – zwłaszcza tych starszych. Jedyną opcją jest wymiana na nowe.
To tylko kilka przykładów awarii wywołanych mrozem. Dlatego zimą warto częściej kontrolować stan techniczny pojazdu i wykazywać się zapobiegliwością.
Szukasz części do swojego pojazdu? Zapraszamy na www.lauber.pl