Pomiń nawigację
  1. Blog

Jak rozpoznać uszkodzenie pompy wspomagania?

2025-01-28

Pompa wspomagania jest jednym z najważniejszych elementów mechanicznego układu wspomagania kierownicy. Układ ten wspomaga siłę mięśni kierowcy, niezbędną do zmiany toru jazdy poprzez obrócenie kierownicy. Z tego powodu znacząco ułatwia prowadzenie pojazdu. W samochodach osobowych występują pompy hydrauliczne oraz elektryczne. Problemy z układem wspomagania mogą negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy.
Kierowca za kierownicą
Kierowca za kierownicą

6 objawów awarii pompy wspomagania

1. Konieczność używania znacznie większej siły do obracania kierownicy.
2. Utrudnione skręcanie. Skręcanie może być utrudnione tylko w jedną stronę lub w obie strony. Świadczy o generowaniu przez pompę wspomagania zbyt niskiego ciśnienia. Znacząco obniża to jej wydajność.
3. Zacinanie się układu wspomagania. Wynika z zapowietrzenia układu, którego powodem jest najczęściej zużycie uszczelniaczy wałka pompy. Zapowietrzenie może być również spowodowane złym napięciem paska, który napędza pompę.
4. Zapalenie się kontrolki układu wspomagania. Objaw ten wskazuje na zbyt małą wydajność pracy pompy wspomagania. Świecąca kontrolka może być ponad to ostrzeżeniem o: przegrzaniu lub zapowietrzeniu układu, zwarciu, uszkodzeniu czujnika lub sterownika, niewystarczającej ilości płynu, uszkodzeniu przewodu.
5. Charakterystyczny hałas, który wydaje pompa. Dźwięk przypomina wycie i zazwyczaj sugeruje zatarcie pompy w wyniku pracy na niewystarczającej ilości płynu. Innym dźwiękiem, świadczącym o awarii pompy są wydawane przez nią gwizdy. Oznaczają, że pompa wspomagania zasysa powietrze zamiast płynu, którego – podobnie jak w poprzednim przypadku – jest zbyt mało.
6. Brak wspomagania. Całkowity brak wspomagania kierownicy to przypadek skrajny, ale równoznacznie wskazujący na uszkodzenie pompy w wyniku zatarcia lub zerwania napędzającego ją paska klinowego.
 

Uszkodzona pompa wspomagania. Co robić?

W przypadku awarii pompy wspomagania kierownicy można poddać ją regeneracji lub wymienić na nową. Regeneracja pompy wspomagania jest rzadko rekomendowana ze względu na konieczność przestrzegania sterylnych warunków montażu. Biorąc pod uwagę priorytet bezpieczeństwa, rozsądniej jest zainwestować w nową pompę. Wymiana pompy rozpoczyna się odessaniem płynu ze zbiornika, a następnie odłączeniem przewodów i zdjęciem paska napędowego. Po zamontowaniu nowej pompy, uzupełnia się zbiornik świeżym płynem.