Alternator- zadania i budowa

Alternator zadania i budowa

Każdy samochód spalinowy wyposażony jest w alternator. Bez niego energia elektryczna z akumulatora szybko wyczerpałaby się i silnik wkrótce, by zgasł, a pojazd nie dałby się uruchomić.

Czym jest alternator i jak jest zbudowany?

Inne określenie alternatora to prądnica prądu przemiennego. Ale chociaż oddaje ono istotę funkcjonowania urządzenia, to nazwa jest zbyt długa do codziennego stosowania.

Zadaniem alternatora jest produkcja energii elektrycznej z energii pracującego silnika spalinowego. Akumulator poprzez rozrusznik i świece wysyła prąd do uruchomienia silnika, a potem alternator odzyskuje część tej energii do zasilania akumulatora. Niestety, nie jest to perpetuum mobile, ale ma z nim wiele wspólnego.

 

Jak zbudowany jest alternator?

Alternator swoim wyglądem przypomina silnik elektryczny. Ulokowany jest blisko silnika spalinowego, gdyż za pomocą kół pasowych i paska klinowego zasilany jest energią mechaniczną wytworzoną przez „motor”. Zasadniczo alternator składa się z dwóch głównych elementów.

alternatorze rolę wirnika pełni elektromagnes zasilany przy pomocy szczotek i pierścieni ślizgowych, który w momencie obrotu wytwarza pole magnetyczne wywołujące produkcję energii elektrycznej. W alternatorze prąd jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana przez wirujące magnesy na wirniku. Obroty wirnika powstają, gdy przekładnia pasowa przekazuje moc z wału korbowego silnika.

 

Regulator napięcia

Połączenie pracy silnika spalinowego i alternatora wymaga jednak pewnej kontroli. Aby do akumulatora trafiał prąd o odpowiedniej charakterystyce konieczny jest regulator napięcia. To istotny element zwłaszcza zimą, gdy nasza bateria pokładowa potrzebuje wyższego napięcia do pełnego załadowania. Dlatego regulator napięcia jest doposażony w układ kompensacji temperatury.

 

Z przemiennego w stały

Do zamiany prądu przemiennego w stały, czyli takiego jaki potrzebny jest dla akumulatora, wymagane są specjalne diody, zwane mostkami. Ponadto stosuje się trzy dodatkowe diody, których zadaniem jest wzbudzenie pracy alternatora. Niewskazane jest, aby pojazd czerpał napięcie z akumulatora. Gdyby tak było, bateria szybko wyczerpałaby się.

 

Potrzebujesz alternator do swojego pojazdu? Zainwestuj w produkt po regeneracji. Kupisz taniej, otrzymując 100-procentową jakość. Więcej na www.lauber.pl