Alternatory samochodowe – przypominamy najważniejsze kwestie
Alternator samochodowy jest czasami nazywany „pożytecznym pasożytem”, ale jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania instalacji elektrycznej samochodu. Wszelkie awarie w tej dziedzinie szybko poczuje silnik czy akumulator. Jak zbudowany jest alternator? Jakim awariom ulega? Jak można go tanio naprawić?
Określenie „pożyteczny pasożyt” dobrze oddaje funkcję alternatora w samochodzie. Z jednej strony zabiera moc z silnika do którego jest zamontowany, a z drugiej silnik „żyje” dzięki energii elektrycznej uzyskanej z alternatora.
Budowa i działanie alternatora
Zadaniem alternatora jest zamiana energii mechanicznej w energię elektryczną – do zasilania osprzętu w samochodzie w czasie pracy silnika i ładowania akumulatora. Alternator instalowany jest na silniku, w miejscu, w którym można go łatwo połączyć – za pośrednictwem paska wielorowkowego lub klinowego – z energią obrotową wału korbowego. Główne elementy urządzenia to nieruchomy stojan oraz wirnik. Stojan zbudowany jest z zaizolowanej ramy stalowej otoczonej uzwojeniem. Wirnik zasilają szczotki i pierścienie ślizgowe. Energia elektryczna powstaje poprzez ruch wirnika w stojanie nadany przez obroty wału korbowego silnika, generujący pole magnetyczne i wytwarzający prąd elektryczny o zmiennym napięciu.
Awarie alternatorów
Jak każde urządzenie alternator ulega awariom. Część uszkodzeń powstaje w wyniku niewłaściwej lokalizacji urządzenia z winy producenta pojazdów. Zbyt nisko umieszczony alternator narażony jest na kontakt z wodą i zanieczyszczenia pochodzące z nawierzchni drogi. O większości awarii informuje kontrolka „problem z ładowaniem akumulatora”. Najczęstsze usterki to uszkodzona obudowa alternatora (jej zadaniem jest chronić przed czynnikami zewnętrznymi), zużyte łożyska lub szczotki, przebicia w uzwojeniu, awaria regulatora napięcia, zwarcia elektryczne oraz zanieczyszczenia, które dostały się do środka, powodujące zatarcie.
Najlepsza metoda naprawy
Najbardziej opłacalną metodą naprawy jest wymiana alternatora na taki sam po regeneracji. Dlaczego? To rozwiązanie ma szereg zalet. Po pierwsze, cena – regeneracja jest tańsza od nowego alternatora. Po drugie, dokonywana jest w profesjonalnym zakładzie, który zapewnia wysoką jakość, a nawet udziela gwarancji na odnowiony produkt. Po trzecie, regeneracja jest o wiele mniejszym obciążeniem dla środowiska naturalnego. Po czwarte, rynek części regenerowanych opiera się na obrocie częściami w układzie zamkniętym, dzięki czemu czas oczekiwania na zregenerowany alternator jest krótki.
Chcesz kupić alternator po regeneracji? Kup produkt Lauber. Sprawdź na https://intercars.pl.