Awaria pompy wspomagania! Jak rozpoznać i dlaczego to takie ważne?

W każdym aucie jest wiele różnych części. O jednych wiemy mniej, o innych więcej. Jedną z nich jest pompa wspomagania kierownicy.

 

Do czego służy pompa wspomagania?

Prowadząc samochód kręcimy kierownicą, patrzymy na drogę i nie zastanawiamy się, dlaczego tak swobodnie możemy manewrować. Odpowiedzialna jest za to pompa wspomagania pracująca w trybie ciągłym, bez względu na to czy w danym momencie wykonywany jest jakiś ruch. Dzięki niej nie musimy używać za dużo siły niezbędnej do tego, by obracać kierownicą.

Wyróżniamy kilka układów wspomagania kierownicy. Pierwszy z nich to pneumatyczny, z którym mamy do czynienia w pojazdach ciężarowych. Dwa kolejne to hydrauliczne i elektryczne.

W układzie hydraulicznym pompę napędza pasek klinowy lub klinowy wielorowkowy. To rozwiązanie w porównaniu do układu elektrycznego powoduje zwiększone zużycie paliwa, które może dochodzić nawet do pół litra na każde przejechane 100 km.

 

Awaria pompy wspomagania

Istnieje grupa sytuacji, które wskazują na awarię pompy wspomagania. Przede wszystkim może nastąpić całkowity brak wspomagania lub jego zacinanie się. W pierwszym przypadku jest to jedna z najbardziej uciążliwych usterek, gdyż kontynuacja jazdy jest wtedy niemożliwa. Prawdopodobnie doszło do uszkodzenia pompy (zatarcie), a w zdecydowanej większości przypadków jest to spowodowane zerwaniem paska klinowego. Dlatego zwracamy uwagę na regularny przegląd pojazdu, który jest niezwykle ważny. Druga sytuacja, czyli wspomniane zacinanie się, sugeruje zapowietrzenie układu. Powodem może być nieodpowiednie napięcie paska napędzającego pompę lub zużycie uszczelniaczy wałka pompy.

Jeśli zauważymy, że obracanie kierownicą jest utrudnione i musimy używać zwiększonej siły, aby wykonać tę czynność – może być to sygnał, że pompa generuje za niskie ciśnienie. Niezwłocznie należy udać się do mechanika, gdyż ten objaw – jak i wspomniane zacinanie się – może mieć wpływ na bezpieczeństwo podróżowania.

Jeśli w trakcie jazdy usłyszymy hałas przypominający huczenie będzie to być oznaką ubytku płynu do wspomagania. Mniejsza ilość płynu może także powodować gwizdy na skutek zasysania przez pompę powietrza.

Musimy też obserwować kontrolki na desce rozdzielczej, gdyż wszelkie usterki mogą być sygnalizowane właśnie w ten sposób. Jeśli zapali się kontrolka układu wspomagania, nie bagatelizujmy tego. Będzie to oznaką awarii tego układu, a wtedy należy natychmiast udać się do serwisu.

 

Co zrobić w przypadku awarii pompy wspomagania?

Będąc w serwisie otrzymamy propozycję kupna nowej pompy. Takie rozwiązanie jest korzystne dla warsztatu, który dodatkowo zarabia na sprzedaży części. Im część droższa, tym z pewnością większa marża. Kupno nowej pompy wspomagania to bardzo duży wydatek. Do tego musimy doliczyć jeszcze koszt jej wymiany. To spędza nam sen z powiek!

Ale gdy nasz pojazd ma już swoje lata, to nie chcemy inwestować w niego dużych pieniędzy. Dlatego musimy wiedzieć, że jest jeszcze jedno rozwiązanie: regeneracja! Jedną z firmą sprzedających zregenerowane hydrualiczne pompy wspomagania jest Lauber ze Słupska. W ofercie jest około 350 referencji do samochodów osobowych i dostawczych.

 

Co to znaczy, że pompa jest po regeneracji?

Zregenerowana pompa wspomagania przez firmę Lauber jest produktem posiadającym wszelkie cechy nowego komponentu. Jest to całkowicie kompletna część, a wszelkie jej elementy zostały wymienione na nowe. Dzięki temu produkt ten zapewnia bezpieczną jazdę.

Trzeba także wiedzieć, że Lauber zajmuje się regeneracją fabryczną. Jest to wieloetapowy proces kontroli jakości z wykorzystaniem najnowszych narzędzi, urządzeń i maszyn testujących. Ponadto na taki produkt udziela jest 25-miesięczna gwarancja.