Jak prawidłowo eksploatować przekładnię kierowniczą?

Jak prawidłowo eksploatować przekładnię kierowniczą?

Większość współczesnych pojazdów wyposażonych jest w przekładnie zębatkowe. Chociaż oczywiście rozwiązania poszczególnych producentów różnią się od siebie, zasada ich działania jest podobna. Po obróceniu kierownicy zębnik przekazuje ruch na listwę umieszczoną mniej więcej w płaszczyźnie przedniej osi. Ta przekazuje go na drążki kierownicze, wprawiające w ruch zwrotnice. Najprościej mówiąc, dzięki przekładni samochód skręca.

Awarie przekładni kierowniczej

Przekładnie kierownicze, tak jak inne podzespoły w samochodach, czasami ulegają awariom. Problem z przekładnią może spowodować chociażby piasek, który się do niej przedostaje mimo zamocowanych osłon. Ziarenka niszczą listwę i inne elementy przekładni. Podobnie może do niej dostać się woda, która powoduje rdzewienie zębów. Do uszkodzenia przekładni mogą doprowadzić m.in. niewyważone koła i luzy w układzie kierowniczym, a także jazda z uszkodzonymi końcówkami drążków. Narażają one listwę na przyjmowanie uderzeń podczas jazdy po nierównościach i prędzej czy później ją całkowicie uszkodzą. Przekładnię przeciąża też kręcenie kierownicą w czasie postoju auta. Nawet przy parkowaniu powinno się to robić przy minimalnej prędkości. Przekładnia może psuć się też z powodu błędów w jej konstrukcji. Swego czasu słynne były problemy z tym elementem w jednym z modeli BMW.

Jak zapobiegać awariom?

Jeśli nie chcemy, by czekała nas wymiana lub regeneracja przekładni kierowniczej, musimy nauczyć się ja prawidłowo eksploatować. Jak już było wspominane, nie należy kręcić kierownicą na postoju. Unikajmy też agresywnego parkowania na krawężnikach, czy  szybkiego wjeżdżania na dziury, progi zwalniające i inne nierówności na skręconych kołach. Kierowca powinien sprawdzać stan płynu wspomagania układu kierowniczego. Wycieki mogą doprowadzić do zatarcia się pompy wspomagania oraz uszkodzenia samej maglownicy. Osoby, które chcą tuningować swoje auto i zmieniać rozmiar kół, powinny upewnić się, że układ kierowniczy zniesie nowe obciążenia. Jeśli dojdzie do awarii przekładni, należy oddać ja do naprawy zaufanemu, doświadczonemu serwisowi. Nieodpowiednio zregenerowana przekładnia może wyrządzić dalsze szkody w aucie.