Trudne warunki drogowe zimą mogą wymagać zastosowania łańcuchów na koła. Znacząco zwiększają one sprawność auta i zapewniają bezpieczeństwo. Kiedy i jak z nich korzystać? I o czym warto pamiętać?
Kiedy założyć łańcuchy?
O tym, kiedy należy założyć łańcuchy decyduje znak oraz… nasze odczucie. Poza strefą obowiązywania znaku C-18 w Polsce nie ma obowiązku stosowania łańcuchów. C-18 spotyka się rzadko, właściwie tylko na drogach górskich – i to nie wszystkich. Za to w innych krajach – nawet w sąsiednich Czechach – występuje on częściej. Dlatego warto sprawdzić przed zimowym wyjazdem za granicę, jakie obowiązuje tam prawo w tej kwestii.
Jakie łańcuchy założyć?
Kryterium wyboru łańcuchów jest rozmiar kół naszego samochodu. Warto zainwestować w wersję z automatycznym napinaczem, który znacząco poprawia instalację na kołach.
Inną kwestią jest pytanie: na które koła założyć łańcuchy? To całkiem poważne pytanie, bo wiadomo, że na koła napędowe. Ale na którą oś w samochodach z napędem na wszystkie koła? Czy na wszystkie cztery? To dobra, ale kosztowna opcja. Warto sprawdzić które koła są napędzane stale lub mają większy udział w przekazywaniu mocy na nawierzchnię i takie uzbroić w łańcuchy. W samochodach terenowych z reguły jest to tylna oś, a w SUV-ach przednie koła.
Jak jeździć z łańcuchami?
Na śniegu lub lodzie starajmy się nie przekraczać prędkości 50 km/h, a hamować i przyspieszać łagodnie. Zwracajmy też uwagę na krawężniki i inne przeszkody, które mogłyby uszkodzić łańcuchy, a w konsekwencji nawet nasze auto. Co kilkanaście kilometrów warto się zatrzymać i sprawdzić stan zapięcia łańcuchów na kołach.
Kiedy zdjąć łańcuchy?
Najlepiej po dotarciu do czarnego asfaltu zdjąć łańcuchy lub gdy nakaz ze znaku C-18 odwoła znak C-19. Jazda bez łańcuchów jest wygodniejsza i bezpieczniejsza. Na twardej nawierzchni łańcuchy niszczą się, a nawet mogą się zerwać.