Każdy pojazd posiadający nacisk osi kierowanej lub kilka nacisków osi kierowanych, które łącznie przekraczają około 4,5 t, powinien posiadać sprawny układ kierowniczy. Układ kierowniczy jest chroniony odpowiednim mechanizmem wspomagającym i ma na celu ułatwienie pracy kierowcy, np. podczas wykonywania manewrów lub skrętów kierownicą, co zmniejsza czas reakcji i jest gwarantem bezpieczeństwa na drodze.
Wspomniane mechanizmy wspomagania układu kierownicy różnią się między sobą budową, wyróżniamy dwa typy posiadające pompy wspomagania (układy hydrauliczne i elektrohydrauliczne) oraz jeden układ elektryczny, w którego budowie układ hydrauliczny został pominięty. Kierowalność każdego samochodu powinna być zabezpieczona na wypadek uszkodzenia mechanizmów wspomagania, aby tak się jednak stało istotne jest, abyśmy odpowiednio wcześniej zadbali o kontrolę techniczną układu kierowniczego, a pompy wspomagania w szczególności.
Kilka informacji odnośnie pompy wspomagania
Obowiązkowa, coroczna kontrola stanu technicznego pojazdów ma na celu wykluczenie najczęściej występujących usterek i obejmuje także układ wspomagania kierownicy, którego ważnym elementem jest pompa. Na czym polega kontrola techniczna pompy wspomagania? Przeglądu pompy wspomagania dokonuje się każdorazowo w ramach ogólnej kontroli stanu technicznego pojazdu lub w razie pojawienia się niepokojących sygnałów przy jednoczesnym zapaleniu się kontrolki na żółto. Zwraca się wówczas uwagę na to, czy konieczna jest wymiana lub regeneracja pompy układu wspomagania, co jest niezwykle istotne, ponieważ pompa wspomagania jest połączona przewodami hydraulicznymi z przekładnią kierowniczą odpowiedzialną za m.in. sterowanie pojazdem za pomocą kierownicy. Z tego powodu przeglądowi poddawane są również przewody hydrauliczne odchodzące od pompy, które mogły na skutek użytkowania ulec nadmiernemu zużyciu lub uszkodzeniom. Specjalista zajmujący się kontrolą pojazdów powinien sprawdzić także złączki, zbiorniczek płynu wspomagania, ale także i sam poziom płynu w układzie wspomagania, który może wymagać od nas, że czas już go wymienić na nowy, co jest zawsze konieczne jeśli pojazd pokonał już dystans co najmniej 60 tysięcy km. Dodajmy, że z naszego wieloletniego doświadczenia zdobytego zarówno jako firma specjalizująca się w regeneracji części motoryzacyjnych oraz jako dystrybutor markowych podzespołów, wynika, że często znani producenci rekomendują różne płyny odpowiadające wymaganiom ich pomp. Pracownicy Spółki Lauber specjalizują się w sprzedaży i doradztwie części zamiennych oraz wszystkich niezbędnych akcesoriów motoryzacyjnych i chętnie Państwu pomogą w wyborze najwłaściwszego dla Państwa modelu układu wspomagania.
Najbardziej typowe niesprawności pompy wspomagania i sposoby naprawy
Najbardziej typowymi niesprawnościami pompy wspomagania zauważalnymi przez kierowcę są utrudnione w którąś ze stron manewry kierownicą, niemożność wykonania ruchu kierownicą, czy zacinanie układu wspomagania kierownicą, wydobywające się z pompy gwizdy lub wycie w trakcie jazdy. Zazwyczaj jest to sygnalizowane przez świecącą się na żółto kontrolką na tablicy rozdzielczej, oznacza to, że pojazd powinien zostać poddany przeglądowi w celu zdiagnozowania źródła problemu. Może się okazać, że konieczne będzie zastosowanie jednej z najczęściej proponowanych metod eliminowania usterek pompy wspomagania, jakimi są wymiana i regeneracja pompy wspomagania, które wykona zaufany mechanik.