Osoby często poruszające się różnymi pojazdami narażone są na nieprzyjemną pomyłkę przy dystrybutorze. Chodzi o zatankowanie niewłaściwego paliwa do baku. Co niesie taka pomyłka i jak z niej wybrnąć?
Kilka aut w domu czy w firmie może spowodować, że na stacji paliw sięgniemy po nieodpowiedni pistolet przy dystrybutorze. Co wtedy, gdy zamiast benzyny zatankujemy olej napędowy lub na odwrót? Wszystko zależy od tego, kiedy to sobie uświadomimy – im później, tym gorzej.
Przy dystrybutorze lub przy kasie
Jeżeli przed wyjazdem ze stacji paliw uświadomimy sobie swój błąd, najlepiej w ogóle nie uruchamiać silnika. Wówczas nieodpowiednie paliwo nie zostanie pobrane do silnika, do pompy paliwa i filtra paliwa. To najlepszy moment na wezwanie mechanika. Co ciekawe, nie musi nas to dużo kosztować, gdyż wiele polis assistance obejmuje w takich okolicznościach bezpłatne holowanie do serwisu.
W warsztacie dokonuje się wówczas płukania całej instalacji paliwowej od baku po silnik. Wymienia się także filtr paliwa. Taka usługa to kilkaset złotych. Jeżeli jednak zostaną uszkodzone wtryskiwacze koszt będzie znacznie większy.
Po wyjeździe ze stacji paliw
Gdy jednak nie zauważmy pomyłki auto szybko nas o niej powiadomi. Trudności z uruchomieniem silnika, spadek mocy, nierówna praca – to objawy nieodpowiedniego paliwa w baku. Gdy w baku samochodu z silnikiem wysokoprężnym znajdzie się benzyna, działa ona jak rozpuszczalnik i po pewnym czasie dochodzi do jego zatarcia. W silnikach wysokoprężnych z Common Rail nawet w codziennej eksploatacji można uszkodzić pompę – wystarczy paliwo niskiej jakości. Na szczęście tego typu pompy nadają się do regeneracji, którą wykonują profesjonalne firmy.
Z kolei olej napędowy w benzynie powoduje zatkanie filtra paliwa, uszkodzenie pompy wtryskowej, niedrożność układu wtryskowego i konieczność wymiany świec – do tego wystarczy tylko kilka kilometrów jazdy. Na szczęście świece i filtry nie są drogie, a uszkodzoną pompę można zregenerować w profesjonalnym serwisie.
Jak się chronić przed pomyłką przy dystrybutorze?
W dużej mierze chronią nas same dystrybutory. Opisy rodzajów paliw są w kilku miejscach, a pistolet do oleju napędowego ma większą średnicę niż ten do benzyny. Nic jednak nie zastąpi czujności i spostrzegawczości.
Potrzebujesz wtryski Common Rail po regeneracji? Zgłoś się do nas. Więcej na www.lauber.pl