Układ hamulcowy to najważniejszy podzespół, jeśli chodzi o nasze bezpieczeństwo. Oczywiście cały samochód powinien być sprawny, ale to właśnie hamulce odpowiadają najmocniej za nasze bezpieczeństwo w nagłych sytuacjach. Jeśli układ ten jest zaniedbany lub zostały popełnione błędy przy montażu nowych części w takim układzie, może pojawić się problem podczas hamowania, szczególnie w nagłych przypadkach.
Na pełną sprawność układu hamulcowego składa się wiele czynników. Na pewno powinniśmy mieć sprawne zaciski, które nie mają zatartych tłoczków czy prowadnic. Istotną sprawą jest również sprawność przewodów hamulcowych. Jeśli będą one zardzewiałe lub sparciałe, przy nagłym i mocnym naciśnięciu hamulca ciśnienie, które powstanie wewnątrz układu, może rozerwać dany przewód i stracimy całkowicie hamulec. Jeśli jesteśmy już przy przewodach, duże znaczenie ma także płyn, który w nich krąży. Ale skuteczność hamowania to także dobre tarcze i klocki hamulcowe lub bębny i szczęki, jeśli mowa o starszych konstrukcjach. Jakie usterki mogą być spowodowane złym montażem poszczególnych części? Opiszmy je pokrótce i zobaczmy, jak ich uniknąć.
Usterki układu hamulcowego a zły montaż podzespołów
Jedną z częstszych usterek układu są krzywiące się tarcze hamulcowe. Istnieją różne powody, przez które mogą skrzywić się tarcze hamulcowe. Głównym objawem tego uszkodzenia są dość duże wibracje odczuwalne na kierownicy i całym samochodzie podczas naciskania na pedał hamulca. Przy mocnym i długim hamowaniu, klocki trące o powierzchnię tarczy powodują jej mocne rozgrzanie. Jeśli podczas takiego hamowania wjedziemy w głęboką kałużę z wody, poprzez nagły spadek temperatury tarcze mogą ulec skrzywieniu. Złe przygotowanie powierzchni piasty, która styka się z tarczą, również może spowodować jej skrzywienie podczas hamowania. Piasta powinna być idealnie oczyszczona z rdzy i zanieczyszczeń oraz gładka. Powinniśmy też czujnikiem zegarowym zmierzyć jej krzywiznę, ponieważ dopuszczalne jest tylko kilka setnych milimetra wahań. Kiedy zacisk i prowadnice w jarzmie nie zostaną dobrze oczyszczone i nasmarowane, klocki nie będą się w odpowiedni sposób odsuwać od tarczy, a to spowoduje nagrzewanie się jej nawet wtedy, kiedy nie hamujemy.
Nadmierne nagrzewanie się układu również jest bardzo niebezpieczne. Płyn hamulcowy, który krąży w układzie, ma swoją temperaturę wrzenia. Jeśli taki płyn zagotujemy, układ się zapowietrza, a pedał hamulca podczas hamowania może nam “wpaść w podłogę,” ale nie odczujemy tego w postaci mocniejszej siły hamowania, a wręcz odwrotnie. Usterkę taką najczęściej powoduje również zły montaż klocków lub nieoczyszczony i zatarty tłoczek hamulcowy, jak również prowadnice. W takim wypadku również klocki cały czas są dociśnięte do tarczy i powodują nagrzewanie się jej jak i pozostałych podzespołów układu. Kiedy dodamy do tego proces hamowania, temperatura rośnie do zbyt dużych wartości i układ może się zagotować.
Nieodpowiednie odpowietrzenie układu hamulcowego podczas wymian podzespołów to także poważny błąd i duże niebezpieczeństwo podczas hamowania. Jeśli układ nie jest odpowiednio odpowietrzony, czyli nie pozbędziemy się dokładnie wszystkich pęcherzyków powietrza z przewodów i zacisku, pedał hamulca będzie zbyt miękki. Objawia się to np. wpadnięciem pedału hamulca za 1 lub 2 naciśnięciem – dopiero, gdy parę razy naciśniemy taki pedał, zacznie on sprawiać opór i wytwarzać prawidłowe ciśnienie w układzie, które pozwoli na dociśnięcie klocków hamulcowych do tarczy.
Nieodpowiedni montaż przewodów hamulcowych i wszelkiego rodzaju wycieki – to kolejna poważna usterka układu hamulcowego. Układ, aby był w pełni sprawny, musi być również w pełni szczelny. Jeśli nieodpowiednio skręcimy ze sobą przewody, może dojść do wycieku płynu hamulcowego, a bez niego nie będziemy w stanie wytworzyć ciśnienia w układzie i zahamować. To samo tyczy się wycieków np. z zacisków i cylinderków hamulcowych. Są one uszczelniane specjalnymi gumkami i uszczelkami. Jeśli taka uszczelka będzie przerwana, skaleczona lub podwinie się podczas montażu, również może pojawić się wyciek z układu. Czasem warto oddać zacisk hamulcowy do firmy, która specjalizuje się w regeneracji tego typu podzespołów.
Brak regularnych wymian płynu hamulcowego. To czynność często zapominana przez mechaników, ale również użytkowników. Płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny. Oznacza to, że bardzo szybko wchłania wodę przez nieszczelny korek od zbiorniczka płynu, a nawet przez mikroskopijne pory gumowych przewodów elastycznych. Dlatego co 2 do 3 lat zaleca się wymianę takiego płynu w układzie hamulcowym, ponieważ dłuższa jego eksploatacja może spowodować efekt miękkiego hamulca i słabą skuteczność hamowania.
Jak widzimy, istnieje wiele usterek układu hamulcowego, które wynikają ze złego montażu podzespołów, ale także złej eksploatacji czy przeciągania okresowych wymian danych części. Warto jednak zadbać o to, aby nasz układ był w pełni sprawny, bo to on w głównej mierze zabezpiecza nas w nagłych sytuacjach. Jeśli układ jest sprawny, w każdej chwili będziemy mogli liczyć na skuteczne i szybkie hamowanie. Nie warto również oszczędzać na częściach, bo to one w połączeniu z odpowiednim montażem dają nam pełne bezpieczeństwo w podróży.